torsdag 1 mars 2018

En modern familj av Helga Flatland


När Liv, Ellen och Håkan åker med sin mamma och pappa till Italien för att fira pappans 70-årsdag, så tror de att mamman och pappan har ett tryggt och stabilt äktenskap. Faktum är att Liv haft detta äktenskap som mått för hur hennes eget ska vara. Då slår bomben ner, föräldrarnas ska skiljas. Det får konsekvenser för alla tre syskon. Liv tar det hårdast och går in i någon sorts depression. Allas roller ändras.

Jag fastnade totalt i En modern familj. Jag fångades av hur skilsmässan påverkar syskonen och deras relationer med varandra och andra. Det berörde mig och fick mig att fundera. 

Det är också intressant att det handlar om så många olika sorters förluster, inte bara själva skilsmässan. Till exempel så kämpar Ellen med att bli med barn månad efter månad och hon får även missfall. Men det handlar även om förlust i form av idéer och föreställningar. Jag har tänkt en hel del på det efteråt. En modern familj är verkligen en bok som stannar i en.



Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: En modern familj
Originaltitel: En moderne familie
Författare: Helga Flatland
Antal sidor: 284
Förlag: Bokförlaget Polaris
Utgivningsår: 2018
ISBN:
9789188647856
Finns t ex hos: AdlibrisBokuscdon
cdon

Inga kommentarer: