torsdag 22 februari 2018

Fakta om älgar

Faktabok om älgar är riktigt, riktigt fin. Den innehåller massor med vackra foton som väcker läslust. Faktatexterna är både lättlästa och intressanta. Det är också en bra balans mellan text och bild. 

En liten bisak: Jag kan inte låta bli att bli barnsligt glad över att boken nämner min favoritserie Hälge.

Boken klassificeras från 9 år, men även yngre kan läsa den tycker jag.


Jag har själv växt upp med älgar runt mitt hus. När de var vid min lekstuga fick jag inte gå ut för min mamma. Hon var också ilsken på dom för stt de älskade att äta upp våra hallonbuskar. Älgen är ett fascinerande djur! Här har min syster Karin Edvinsson fångat en älg på bild vid huset där jag växte upp.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Fakta om älgar
Författare: Ann-Charlotte Ekensten
Serie: Fakta om...
Antal sidor: 31
Förlag: Nypon förlag
Utgivningsår: 2018
ISBN:
9789175677743
Finns t ex hos: AdlibrisBokuscdon

2 kommentarer:

Ann-Charlotte sa...

Vad kul att du gillar boken! Det är älgarna runt vårt hus som inspirerat ... :-)

Boktokig Eva Boström sa...

Underbart att vara nära naturen! (Utom när man som barn vill gå ut och leka i sin lekstuga och man får inte för att älgarna står där. Eller när de åt upp hallonbuskarna för oss.)