tisdag 19 december 2017

Stanna hos mig av Ayòbámi Adébáyò

Det fantastiska med Stanna hos mig är att den talar till så många. Vissa saker är allmängiltiga vilken nationalitet man än har och vilken ålder man än är i. Jag skulle kunna ge den till min 90-åriga faster, likväl som min sambos 60-åriga mamma eller min 40-åriga kompis eller mitt 20-åriga syskonbarn. Den funkar för alla, eller rättare sagt mer än funkar. Stanna hos mig är en gripande berättelse som ger en helt underbar läsupplevelse.

Nigerianska Yejide är lyckligt gift, men har svårigheter att bli gravid. Makens släkt blir allt mer påstridiga. De vill att han ska ta en andra hustru för att säkra tillökningen i familjen. Till sist kan maken inte stå emot släktens vilja. Yejide tänker dock inte låta sig utmanövreras. Det handlar om konflikten mellan traditionella seder och moderna synsätt. Det handlar också om hur mycket man är villig att göra för att få barn.


Jag tycker att pricken över i:et är att författaren låtit maken berätta sin historia i egna kapitel. Det ger ytterligare ett lager till historien.


Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Stanna hos mig
Originaltitel: Stay With Me
Författare: Ayòbámi Adébáyò
Antal sidor: 341
Förlag: Piratförlaget
Utgivningsår: 2017
ISBN: 9789164205049
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, cdon

Inga kommentarer: