tisdag 21 mars 2017

Love Warrior av Glennon Doyle Melton

Den här recensionen är nog en av de svåraste jag skrivit. Jag har nämligen tudelade känslor för Love Warrior.

Första delen av boken är den som fångade mig mest. Det var rent smärtsamt att läsa, men samtidigt bra läsning. För det gjorde att jag funderade på hur vi uppfostras att se på oss själva. Jag tänkte mycket på min uppfostran av mina flickor. Jag hoppas att jag kan hjälpa dom att få ett sunt kroppsideal och att sätta värde på sig själva.

Man får också under läsningen en rejäl insikt i hur man hamnar i missbruk och hur lätt det är att hamna fel. Det får mig också att tänka på hur svårt det är att älska sig själv, hur lätt det är att inte tycka om sig själv. Vad samhället och dess ideal gör med oss.

De bitar jag hade svårt för var hur hennes man porträtterades. Det kändes liksom så ytligt. Han är som en hundvalp. Som gör fel. Blir bannad. Men kommer tillbaka för mer kärlek. Han älskar sin fru, men måste känna sig väldigt ensam. De delar inte upplevelsen med sex. Att älska med varandra. Jag förvånas av att han så ihärdigt älskar henne när det känns som om de är så långt ifrån varandra.

Så hade jag svårt med den religösa biten, fast det säger ju faktiskt mer om mig än om boken. Det gjorde det dock svårt för mig att ta till mig boken helt. Kunde liksom inte se förbi det helt och hållet.

Jag gillar dock den insiktsfullhet hon delar med sig av. Jag tänker att Love Warrior kan vara till hjälp för andra och att det finns många som kan vara hjälpt av det hon skriver. Att det är många som känner igen sig i olika saker i boken.

Det är absolut en gripande berättelse. Det kanske inte är en bok som jag tycker att alla MÅSTE läsa, men det är en bok som jag tror ger mycket för många att läsa

Kanske kommer den här boken påverka mig mer än vad jag tror?



Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Love Warrior
Författare: Glennon Doyle Melton
Antal sidor: 240
Förlag: Yourlife Books
Utgivningsår: 2016
ISBN: 9789188493002
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

Inga kommentarer: