tisdag 28 februari 2017

Mysteriet på kyrkogården av Torsten Bengtsson

Jag gillar verkligen idén med Mysteriet på kyrkogården. Den handlar om fyra barn som startar en nyhetskanal. På kyrkogården försvinner blommor och de tänker rapportera om detta. Det de kommer på gör att de behöver ändra sig i när det gäller vad de ska rapportera.

Just att det handlar om barn som har en nyhetskanal är ett sånt smart grepp av författaren. Det är en sådant som lockar barnen att läsa. Många barn följer olika youtube-kanaler och jag märker att det finns en önskan hos dom att ha en egen. Då blir denna bok en fin inspirationskälla. För dom blir Mysteriet på kyrkogården vad Fem-böckerna blev för mig.

Jag älskar också att boken handlar om medmänsklighet. Det är en av bokens starka sidor. Samt att det är en sån hoppfullhet i berättelsen. Det kan läsaren (oavsett om det är barn eller inte) aldrig få för mycket av).

Kort sagt är detta en ny spännande bekantskap och jag (liksom barnen) ser fram emot fler böcker i serien!

Boken är på Hegas-nivå 3. Det innebär. Det innebär att den har ett språk som ligger ganska lära talspråket.


Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Mysteriet på kyrkogården
Författare: Torsten Bengtsson
Serie: SPLEJ 1
Antal sidor: 76
Förlag: Bokförlaget Hegas
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789175431246
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon


Inga kommentarer: