tisdag 21 juni 2016

Vågspel av Ann Rosman

Men så Ann Rosman kan berätta! Jag har ju läst hennes andra böcker, men i Vågspel så slås jag av det igen. Som en blixt. Hon är en stor historieberättare. Hon verkligen fängslar mig och berättar på ett sätt som gör att jag tar till mig berättelsen på djupet. Jag är där, jag ser allt, jag hör allt och jag bryr mig om. Jag känner lukterna och jag hör ljuden.

Bland annat så är jag i Morags stuga med röken från elden i min näsa och med tekoppen i min hand och ljudet från den ljuvliga gaeliskan i mina öron. Men är även mitt uppe i skeppsbrottet där ingen får räddas och skriken från männen skär i mina öron och vinden sliter i mina kläder och piskar min hud. Jag är också nere i dykklockan. Nere i det osäkra, obehagliga, spännande och farliga. Där nere i den klaustrofobiska.

Jag älskar hur jag får veta mer om historiska händelser och platser. Det är så inspirerande och så intresseväckande. Att lära sig historia på det här sättet är det bästa sättet! Jag blir så lycklig av att läsa Ann Rosmans böcker och få lära mig mer om det som varit på detta sätt.

Det är inte alls underligt att hon är en av de författare som jag alltid tipsar om när jag ska tipsa om böcker. Nu kommer jag att ha en ny bok som jag går omkring och pratar om och pratar om och...

I ett avsnitt i boken lyssnar man på Boys of the Lough. Om du är som jag och blir nyfiken så finns musiken här:
https://open.spotify.com/artist/02J5vpDqDrV65DkquuPJSX



Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Vågspel
Författare: Ann Rosman
Serie:
Antal sidor:
Förlag:
Utgivningsår: 2016
ISBN:
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

Inga kommentarer: