måndag 23 maj 2016

Tiggaren av Sofie Sarenbrant

Först måste jag ge en eloge till den som gjort omslaget. Så snyggt gjort! Det är ett sånt omslag som skulle ha gjort att jag hade plockat upp boken för att läsa den, om jag inte letade efter just denna och visste hur den såg ut. Väldigt lockande omslag!


Så till boken. Tiggaren fångar uppmärksamheten redan på första sidan. Det är helt enkelt spännande. Sofie Sarenbrant tar ett aktuellt ämne och anpassar det på ett snyggt sätt till sin historia. Hon lyckas skapa ett band mellan historien och mig som läsare som gör att jag bara vill fortsätta läsa, men - och detta är något som jag uppskattar ännu mer- hon skapar möjlighet att tänka och reflektera.

Tiggaren är inte bara en deckare utan samtidigt en nutida samhällsskildring. En sådan som tar upp fördomar kring tiggare och trångsynthet. Därtill maktmissbruk och en vidrig människosyn som jag vet finns i Sverige idag. Men med i berättelsen finns också en del av det positiva som människor gör. Just att man får komma in i huvudet hos personer med olika åsikter har stor betydelse.

Med Tiggaren ger Sofie Sarenbrandt ett ansikte åt tiggarna och de som är på samhällets botten. Kanske kan hon få några fördomsfulla människor att förändra sitt tankesätt en aning. Att inte vara så tvärsäkra. Att förstå att vi alla är människor. Då har Sofie Sarenbrant inte bara levererat ännu en bra deckare, utan även gjort en värdefull insats i vårt samhälle. Jag hävdar bestämt att böcker och berättelses makt är mycket större än man tror.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Tiggaren
Författare: Sofie Sarenbrant
Serie: Emma Sköld 5
Antal sidor: 360
Förlag: Bookmark
Utgivningsår: 2016
ISBN: 9789188171092
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

Inga kommentarer: