söndag 22 maj 2016

Ceremonin av Kiera Cass

Jag är med i en bloggstafett om boken Cermonin. Jag tar över stafettpinnen från https://mittlivsommiimz.wordpress.com och berättar vad jag tyckte.

Så här efteråt är jag inte det minsta förvånad över att jag tokfastnade i boken Cermonin.

Dels är det en Dystopi och jag älskar dystopier. Kastsystemet gör det intressant.

Sedan är det en riktig Askunge-saga med vackra klänningar och den fattiga flickan kamp. Jag är riktigt svag för sådana berättelser. Det är ju bara att se på vilken film har jag sett flest gånger: Pretty Woman.

Dels så gillar jag både America och prinsen. America är så skönt och genuint trevlig. Hon ställer upp för medtävlande och tjänare. När man verkligen gillar huvudpersonerna blir läsningen så mycket behagligare.

Jag kommer utan tvekan att läsa nästa del i serien.

Jag lämnar över stafettpinnen till:
https://bokhuset.ax


Cermonin handlar om America som är kär i Aspen. Tyvärr tillhör de olika kaster, men America tror det kommer att ordna sig. De möts i hemlighet i trädkojan. Så en dag får hon ett brev. Ett brev som betyder att hon är en av trettiofem tjejer, som är med i The Selection. Det är en tävling för att Prinsens ska hitta en tjej att gifta sig med. Även om man blir den som går segrande ur det hela så är man ändå en segrare eftersom man byter kast.

America Singer vill dock inte vara med i tävlingen men Aspen övertygar henne om att delta.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Ceremonin
Författare: Kiera Cass
Serie: The selection 1
Antal sidor: 297
Förlag: B Wahlströms
Utgivningsår: 2016
ISBN: 9789132168826
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

Inga kommentarer: