lördag 30 april 2016

Pax: Näcken av Åsa Larsson och Ingela Korsell

Jag verkligen, verkligen älskar Pax-serien och Näcken. En av boken storhet är att det får handla om två killar, med en alkoholiserad mamma, som just nu bor i fosterboende. Det är så underbart att författarna skriver om sådant som man inte pratar om. En mamma med alkoholism och känslorna kring det. Jag älskar att författarna tar upp det och hur Alrik kämpar med känslorna att inte vilja bo med sin mamma. Den där jobbiga känslan som man inte pratar om. Det finns barn som jag mött i mitt lärarjobb som jag önskar hade fått läsa denna bok, just på grund av det här. De känner ju sig så ensamma men denna bok vågar ta upp det där som man inte får känna.


"Alrik vet att han borde vara glad över det, men ärligt talat är det mest jobbigt. För vad kommer egentligen hända om mamma slutar dricka? Måste han och Viggo flytta tillbaka till henne då? Alrik vill inte det. Han vill stanna hos Anders och Laylah. Han vill såklart att mamma ska må bra och vara frisk, men han vill aldrig bo med henne mer. Aldrig mer. Får man känna då om sin mamma? Så där håller tankarna på och springer runt, runt i hans huvud."

Ovanpå detta så är Näcken ytterligare en spännande historia i Pax-serien, som denna gång handlar om Näcken. Den här vardagsrealismen som blandas med nordisk folktro, det är så jäkla bra att jag blir helt till mig. Jag vill ha mer. Mycket mer. Ge hit nästa bok NU!

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Pax: Näcken
Författare: Åsa Larsson och Ingela Korsell
Serie: Pax 6
Antal sidor: 197
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2016
ISBN: 9789163879869
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

Inga kommentarer: