söndag 1 maj 2016

Hon, han och döden av Sven Wolter

Jag berördes djupt av hur Han inser att han har dödlig cancer och hur de inser vad det betyder. Hur det är och vad det blir. Väldigt bra skildrat av den situationen.

"Naturligtvis hade Hon också gråtit, ner i hans tunna hår, men ville liksom inte ta plats med sin smärta när Han nu äntligen fick ur sig sin."

"- Det är inte det att jag vill leva i evighet, men det känns så snopet at det tar slut just nu."

"Hur ska jag uttrycka min förtvivlan? Jag behöver ett annat språk."

Kul också att Sven blandat in magisk realism. Det är inte ofta det sker i svenska skönlitterära berättelser. Gillar också idén om att när man ska dö så har man möjlighet till omöjliga förflyttningar och att dröm och verklighet kan byta plats.

Så genomsyras boken av tankar och funderingar, som är underbara att läsa. Det är vackert att läsa.


Det handlar om en man och en kvinna. Mannen har fått dödlig cancer och vägrar att låta sig behandlas sista tiden. När de är på sjukhuset för att tala med en läkare hamnar han på en buss som svävar fram och som för honom till en långsmal ö där han träffar Gerard Philipe. Hon är kvar med sina tankar och sin ilska och sorg. Men så dyker Big foot upp och så är hon och han också på väg. Och måsen ser allt från skyn och berättar om det.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Hon, han och döden
Författare: Sven Wolter
Antal sidor: 190
Förlag: Ordfront förlag
Utgivningsår: 2016
ISBN: 9789170379055
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus


Inga kommentarer: