lördag 12 december 2015

Bloggare för medmänsklighet

Jag är med i Kulturkollos bloggstafett för värme, trygghet och medmänsklighet.


Medmänsklighet är något jag pratar mycket om i mitt klassrum. Något som jag känner behöver lyftas ofta, på olika sätt och med olika exempel. Medmänsklighet behövs i så många situationer, allt från det lilla i klassrummet till det stora som handlar om världen.

Jag tror också mycket på böckers kraft att skapa empati och medmänsklighet. För får du leva dig in i hur svårt det kan vara att t ex vara fattig, leva i rädsla, fly från krig - ja då är det lättare att vara medmänsklig.

När man också får läsa hur någon i Kina, Nigeria eller Tyskland känner och tänker och inse att den personen är ju precis som jag - då blir det lättare att öppna hjärtat och förstå. Då blir det lättare att senare agera medmänskligt när man hamnar i en situation där det behövs.

För mig är det självklart att vara en medmänniska och att hjälpa till när det behövs. För hur ska jag kunna se mig själv i spegeln och tycka om mig själv om jag låter mitt hjärta bli hårt och slutar att vara medmänsklig?

Dessutom har vi ju samma ursprung. Det visar ju boken Min europeiska familj så bra av Karin Bojs. Det tror jag är viktigt att prata mer om. Vi är ju faltiskt släkt. Vi har samma ursprung. Hur skulle jag då kunna vara bättre än dig? Vi hör ju ihop. Vi är båda pusselbitar i människosläktet, lila viktiga.

En annan bok, som tyvärr kan vara lite svår att få tag i, som jag varmt rekommenderar att läsa med barn från ca 9 år är Parvanas vandring. En helt underbar bok om en flickas flykt, som lär en så mycket barn som vuxen.

Jag vill avsluta med något min elev sa och som jag jag inte kan säga bättre: "Hur kan människor inte förstå att alla är lika mycket värda? Varför kan de inte förstå att hudfärg, religion eller vem man tycker om inte spelar någon roll? Vi har ju alla känslor! Vi har ju alla hjärtan! Vi måste ju ta hand om varann.

Carolina läser tar vid i denna bloggstafett.

8 kommentarer:

Ljusletaren sa...

Dina tre sista rader säger allt och tänk så enkelt det är plus att det är gratis/ kram

Kulturkollo Linda sa...

Att läsa och prata om medmänsklighet är viktigt, inte minst i klassrummet!

Lyrans Noblesser sa...

Tack för tipset om Parvana, den ska jag försöka få tag på!

Anna sa...

I klassrummet blir det där att vara en god medmänniska ständigt aktuellt. Ständigt återkommande diskussioner och så tror jag på handling, vi behöver inte bara prata om hur man ska vara vi behöver också träna på att göra gott.

Boktokig Eva Boström sa...

Visst är det så Ljusletaren. Det värmer hjärtat att höra dessa ord från eleven och att många elever dessutom instämde i vad hon sa.

Anna: Det har du så rätt i Anna. Bara ord räcker inte!

Lyrans Noblesserr: Gör det! Mycket bra bok!

Boktokig Eva Boström sa...

Visst är det så Linda! Dagens barn är ju morgondagens vuxna.

http://tittelina.blogspot.com sa...

Håller verkligen med din elev! Svårt att förstå.

http://tittelina.blogspot.com sa...

Mycket bra sagt av din elev! Jag förstår inte heller.