fredag 26 juni 2015

Rosas buss av Fabrizio Silei

Rosas buss rörde mig till tårar. Visst har jag hört berättelsen om Rosa Parks förut, men i den här versionen grep den verkligen tag i mig. Hur den är berättad och de underbara bilderna som lever i samklang till historien gör att den går rätt in i hjärtat på en.

Jag kommer läsa den för mina barn, mina elever och andra barn som jag möter. Det är viktigt, speciellt i denna tid, att påminna om att det är viktigt att våga säga ifrån och att en person visst kan göra skillnad.

Jag har redan bestämt mig för att denna bok blir den första bok mina elever kommer att höra när de kommer tillbaka till femman. Troligtvis tillsammans med en Grej of the Day.


I Rosas buss får vi höra berättelsen om Rosa Park berättad av en gammal man för hans barnbarn. Det visar sig att den gamle mannen också satt i bussen.

Betyg: 5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Rosas buss
Författare: Fabrizio Silei
Antal sidor: 40
Förlag: Alvina Förlag och Produktion AB
Utgivningsår: 2013
ISBN: 9789186391157
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

Inga kommentarer: