torsdag 5 mars 2015

Glödens färger av Vibeke Olsson

Har du inte läst serien om Bricken, som börjar med Sågverksungen, tycker jag verkligen att du ska göra. Den levandegör en bit av Sveriges historia och jag älskar verkligen serien för det. Den handlar om Bricken, som växer upp på ett Sågverk i Svartvik (Sundsvallsområdet). Det ger en förståelse för hur det var för kvinnor i den samhällsklassen på den tiden.

Glödens färger är minst lika bra som de övriga böckerna i serien. Man kommer Bricken så nära och man kan så väl förstå hennes känslor och hennes oro. Jag älskar alla uttryck och sätt att säga saker. Det gör också att man kommer tiden nära. Jag blir också tacksam för så mycket som jag tar som en självklarhet. Det är bra att påminnas om hur bra man har det. Samtidigt finns det naturligtvis saker som var bra förr med och som ger en något att tänka på.



Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Glödens färger
Författare: Vibeke Olsson
Serie: Bricken 5
Antal sidor: 303
Förlag: Libris förlag
Utgivningsår: 2014
ISBN: 9789173873611
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON

#blogg100

1 kommentar:

Boklusen sa...

Ja, det är verkligen en bra serie av Vibeke Olsson. Gillar dem skarpt!