tisdag 2 december 2014

438 dagar: vår berättelse om storpolitik, vänskap och tiden som diktaturens fångar av Johan Persson och Martin Schibbye

Jag tror aldrig jag hade klarat av det som Martin och Johan har gått igenom. Det är något som slog mig om och om igen när jag läste boken 438 dagar. Om jag har svårt att förstå att de överlevde som ändå fick hjälp under fängelsetiden, hur svårt är det då inte att förstå hur alla andra överlevde. Jag känner en djup tacksamhet efter att ha läst boken över att det finns personer som dom som tar risker för att kunna upplysa oss andra som inte tar risker om hur det ser ut i världen. Det är en mycket stark bok och jag är så glad att de fick chansen att skriva den.

Det här är en utmärkt julklapp att ge bort till pojkvännen, flickvännen, mormor, farfar, kusinen... Ja, den är en sån som fungerar och det fina är att den skapar både tacksamhet, givmildhet och medvetenhet. Vi läste den i nätbokcirkeln och den fungerar absolut som en bokcirkelbok.


438 dagar: vår berättelse om storpolitik, vänskap och tiden som diktaturens fångar är en biografi som handlar om när allt gick fel för journalisterna Martin och Johan och de hamnade i ett Etiopiskt fängelse.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: 438 dagar: vår berättelse om storpolitik, vänskap och tiden som diktaturens fångar
Författare: Johan Persson och Martin Scibbye
Antal sidor: 471
Förlag: Offside Press
ISBN: 9789185279340
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON

1 kommentar:

Lena sa...

Denna har min dotter läst och hon tycker att den är oerhört intressant och har tipsat mig om att läsa den.