måndag 24 november 2014

Augustpriset, Augustgalan och jag

Det var en magisk kväll. Det var det verkligen. Jag hade turen att bli inbjuden att bevaka Augustpriset på plats på Augustgalan. Det är den finaste inbjudan jag fått.


Bara att se konserthuset julutsmyckat gjorde mig alldeles glad och förväntansfull och när jag kommit in och fått min pressbricka och ett glas mousserat ökade bara min förväntan. Hela mitt inre bubblade ikapp med bubblorna i det mousserande vinet. Jag kan bara tänka mig hur de nominerade kände sig.


Vilken känsla det var att sätta sig på pressläktaren och höra intro-musiken. Det kändes verkligen stort! Jag älskar ju böcker och att få vara med om det ögonblick då det tillkännagivs vem som vinner det fina augustpriset, ja det är svårt att förklara hur fantastiskt det var för mig. Det var så fint att få vara där och dela kvällen med alla nominerade, alla förlagspersoner, all press och alla andra bokintresserade.





Så när olika personer började berätta om var sin nominerad bok kändes det så rätt. Vilken bra idé! Det var fint att lyssna till deras upplevelse av böckerna. Dessutom skapade det ett sug hos mig (och säkert fler i publiken) att läsa böckerna. Jag tänkte: vilka fantastiska böcker som skrivits!


Jag älskade bland annat presentationen som Margareta Winberg gjorde av boken Liv till varje pris. Det var fint och inspirerande och talade till hjärtat.


Gladast blev jag när just boken Liv till varje pris och författarinnan Kristina Sandberg vann. Ett spontant JAAA bröt sig ut ur min mun. Lyckokänslan var total. Det är så välförtjänt att hon vinner priset för det är en stor bok som förtjänar att uppmärksammas!














Inga kommentarer: