tisdag 28 januari 2014

Mina drömmars land av Manne Fagerlind

Det är en lycka när man hittar en bok som man tycker om och som kan skingra tankarna när man behöver det som bäst. Mina drömmars land var en sådan bok för mig. Den hjälpte mig att glömma min smärta för en stund och till det krävs en bra bok. Men däremot smärtar det mig att det finns människor i vårt land som måste leva papperslösa, för att de inte får någon hjälp. Det här är en riktigt bra skönlitterär skildring av det. Men det är även en bra skildring om hur det är att leva i dagens Sverige på andra sätt. Mina drömmars land fångar en verkligen!


Mina drömmars land handlar om Joseph som flyr från Uganda och lyckas ta sig till Sverige. Väl här börjar han leva som papperslös, vilket inte är ett lätt liv. Det handlar också om Lotta som kämpar för att bli kläddesigner. Det handlar om Lottas man Henrik som äger ett IT-företag som hamnat i blåsväder med Google. det handlar också om Henriks lillebror Mikael, som tycker att Henrik skryter med sitt lyckade liv medan han får kämpa sig fram som journalist. Mikael får en dag en idé om att göra ett tv-program om papperslösa flyktingar.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Mina drömmars land
Författare: Manne Fagerlind
Sidor: 364
Förlag: Damm förlag
ISBN: 9789175370248
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon

Inga kommentarer: