fredag 25 oktober 2013

Black out: När min hjärna blev min fiende av Susannah Cahalan

Jag vill bara säga till alla att läsa den här boken. Den är så intressant och gripande. Den är välskriven och hon lyckas skildra allt på ett sätt så att man lätt tar till sig det. Vilket levnadsöde!!!

Black out handlar om Susannah Cahalan, som är en 24-årig journalist och arbetar på New York Post. En dag drabbas hon av något som ger henne epileptiska anfall och som gör henne manisk och hon får både tvångsföreställningar och vanföreställningar. Hon tror att hon har vägglöss hemma, hon genomsöker sin pojkväns saker efter bevis att han är otrogen och hon tycker att hennes mammas kille säger hemska saker om henne. Först får hon diagnosen Körtelfeber och sedan tror en annan läkare att hon bara druckit för mycket. Det blir allt värre och hennes familj får henne inlagd på ett sjukhus. Där fortsätter det hela att bli värre. Läkarna hittar inget fel och börjar misströsta.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Black out: När min hjärna blev min fiende
Författare: Susannah Cahalan 
Antal sidor: 321
Utgivningsår: 2013
Förlag: Massolit förlag
ISBN: 9789187135484
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

2 kommentarer:

klok som en bok sa...

Är den baserad på en verklig händelse? Låter på beskrivningen som schizofreni.

Boktokig Eva Boström sa...

Ja, det är baserad på en verklig händelse. Nej, det var inte schizofreni. Det är det som gör boken så kuslig, för det hade kunnat bli så att hon blev feldiagnostiserad!