onsdag 24 april 2013

Hotellet i hörnet av Bitter och Ljuv av Jamie Ford


Hotellet i hörnet av bitter och ljuv är en helt underbar bok. Så enkelt är det! Jag bara älskar den! Jag tycker om hur Jamie Ford skildrar svårigheten att vara amerikan men ändå kines och hur han beskriver vad som hände med japanerna under kriget. Jag tycker absolut du ska läsa denna bok!


Hotellet i hörnet av bitter och ljuv handlar om Henry. Han är i 50-års åldern och hans fru har gått bort i cancer. Året är 1986. På Hotell Panama hittar man i källaren en mängd tillhörigheter från japanska familjen. Boken handlar också om när Henry var barn år 1942 i USA med kinesiska föräldrar. Det handlar om hans japanska vän som fördes bort till fångläger.
Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Hotellet i hörnet av Bitter och Ljuv
Orginaltitel: Hotel on the corner of Bitter and Sweet
Författare: Jamie Ford
Antal sidor: 392
Förlag: Bazar
ISBN: 9789170282225
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon

4 kommentarer:

Lena sa...

Måste verkligen köpa denna. Den verkar så bra!!

Sanna sa...

Jag tyckte också om den här boken, kanske inte att själva berättandet var revolutionerande bra, men för att det var ett så himla intressant ämne! Jag visste faktiskt inte om de amerikanska koncentrationslägren för japanska civila under andra världskriget. Och spännande överhuvud taget om migrantsamhällen i USA på den tiden.

Boktokig Eva Boström sa...

Lena: Det är den! :)

Boktokig Eva Boström sa...

Sanna: Tyckte också det var ett intressant ämne som författaren lyckades levandegöra!