torsdag 7 februari 2013

Beautiful creatures D1: mörka drömmar, livsfarlig kärlek av Kami Garcia, Margaret Stohl

Jag kan bara inte låta bli att tycka om den här boken! Jag önskar att jag hade fått läsa den som tonåring. Fast jag är glad att jag fått möjligheten att läsa den som vuxen. Jag har förut sagt att jag gillar blandning av tonårskärlek och magi. I den här var det dessutom att den berättades från en killes perspektiv som gjorde att jag gillade den. Så är det speciellt med sydstatsmiljöerna.
 
Beautiful creatures: mörka drömmar, livsfarlig kärlek handlar om Lena och Ethan. Ethan bor i Gatlin, som är en stad i sydstaterna. En dag flyttar plötsligt Lena dit. Hon flyttar in hos sin farbror. En farbror som alla i samhället tror är tokig. Därför hamnar hon inte högt i kurs på skolan. Fast Ethan dras till henne och hon till honom. Det visar sig att Lena är en besvärjare och att hon på sin 16-årsdag blir antingen ljus eller mörk. Alla säger att deras kärlek är omöjlig.
 
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Beautiful creatures D1: mörka drömmar, livsfarlig kärlek
Orginaltitel: Beautiful creatures
Författare: Kami Garcia, Margaret Stohl
Serie: Beautiful creatures del 1
Antal sidor: 528
Förlag: Semic
Utgivningsår: 20123
ISBN: 9789155258986
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

Inga kommentarer: