tisdag 23 oktober 2012

Flickan vid glastornet av Erika Vallin

Flickan vid glastornet är barn- och ungdomsbokbok som jag längtar efter att kunna berätta för så många som möjligt. Det är en spännande välskriven berättelse om speglar som är portar till en annan värld. Sånt gillar jag! Jag älskar ju Narnia-böckerna. Jag hoppas på att de två nästa böckerna är minst lika bra som denna första bok, för då kommer jag att sitta klistrad vid dessa! Boken utspelar sig i Sverige, i Stockholm och det är ett plus. Man får via miljöskildringarna antingen mer kunskap om Stockholm eller så får man njuta av att man känner man igen sig.
 
Flickan vid glastornet handlar om 12-åriga Asrin som får följa med sin farmor till en matteklubb på Djurgården. Detta är starten på en mängd spännande händelser. Det finns tydligen många hemligheter kring farmor och även kring Asrins föräldrars död. Om de nu är döda.
 
Flickan vid glastornet passar i åldern 9-12 år.
 
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Flickan vid glastornet
Författare: Erika Vallin
Del av serie: Första delen i trilogin om Speglarnas hemlighet
Antal sidor: 238
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 9789132160516
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON, FritzStåhl

Inga kommentarer: