söndag 18 mars 2012

Messet från Simona av Eva Salqvist

Det märks att Messet från Simona är lättläst när man börjar läsa den på meningsuppbyggnaden. Men det är en spännande historia. Jag satt och läste den på min lunchrast och jag hade inte tänkt läsa hela lunchrasten, men jag var bara tvungen att läsa klart den. Den här kan bli ett fint diskussionsunderlag till bland annat människohandel och civilkurage i den klass jag ska ha till hösten!

Boken handlar om Maja, som precis gått ut sexan. Hon börjar sommarjobba med att plocka jordgubbar. På väg till och från jordgubbsfältet så cyklar hon förbi ett köpcentrum. Där träffar hon två tjejer, från ett annat land, som spelar musik för pengar. Men det kommer även en man som tar deras pengar. Maja förstår att det inte är deras pappa. Hur ska hon hjälpa dom?

Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Messet från Simona
Författare: Lotta Lundberg
Antal sidor:
Förlag: LL-förlaget
ISBN: 9789170533747
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus

Inga kommentarer: