måndag 27 februari 2012

Sågverksungen av Vibeke Olsson

Kom på att jag glömt att skriva vad jag tyckte om Sågverksungen. Sågverksungen är en sån där bok som gick rakt in i mitt hjärta. Jag gillade atmosfären i boken. Jag gillade hur Vibeke Olsson formulerar sig. Speciellt det där med att Bricken funderade kring ord och vad de betyder, som t ex att trängta och att längta och vad skillnaden är mellan orden. Det är så otroligt lätt att se allting framför sig. Man verkligen är där i Svartvik och på sågverket!

Boken handlar om 10-åriga Bricken, som bor med sin mamma och pappa i Svartvik. Både hon och hennes pappa arbetar på sågverket. Det är ett hårt liv eftersom de inte får så stor lön och därfår går arbetarna går ut i strejk. Det hela utspelar sig 1879 och är skriven ur Brickens synvinkel. Det hon ser och tänker på.

Sågverksungen är del 1 i en serie. När jag läste klart Sågverksungen ville jag kasta mig över nästa del i serien. På något sätt påminde den mig om Min stad-serien av Fogerlström. Kanske är det atmosfären och att det är en arbetarroman som gör det.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Sågverksungen
Författare: Vibeke Olsson
Serie: Del 1
Antal sidor: 372
Förlag: Libris
ISBN: 9789173870580
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, FritzStåhl

1 kommentar:

Bokdivisionen sa...

Blev precis tipsad om den här av Klok som en bok och din recension styrker mig i att det är något väl värt att läsa!