torsdag 1 september 2011

Supertanten av Elin Ek

Det kan ju inte bli en bättre dag att recensera denna bok, än idag då jag fyller år.  För om man ska gå efter Tantquizens frågor så är jag en tant. Men frågan är när man är en tant. Spelar åldern in eller är det hur man är? För åldersmässigt har jag ett bra tag kvar tills jag är en tant - enligt mitt tycke. Men om man ser på hur en tant är - ja, då är jag en tant. Inte helt än dock, för jag saknar lite av det där viktiga civilkuraget - men säga till om affären tagit för mycket betalt... Det gör jag!
I alla fall är den här boken fylld med massor av goda klassiska recept på safter, sylter, krämer, kompotter, kakor, karameller, tårtor, husmanskost... ja, helt enkelt allt en tant kan behöva (och vi som gillar de där klassiska recepten)! :) Det finns även några seriestripar om tanten, lite fakta, lite handarbetesbeskrivningar, massor med olika funderingar kring olika saker som t ex Syjunta, Liljekonvaljtvålen, motionsskoj samt så finns en lista med kända tanter. Det finns alltså många skäl att läsa denna bok.

Jag tycker att det har varit intressant och mycket rolig läsning och jag ser fram emot att prata om boken i eftermiddag!

Och vad jag tycker är en tant? En gammal mysig kvinna som står för vad hon tycker, säger ifrån och som har massor med erfaranhet som hon delar med sig av. Det är en tant det!

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Supertanten: För dig som redan är en och för dig som vill bli
Författare: Elin Ek
Antal sidor: 135
Förlag: Bonnier fakta
ISBN: 978-91-7424-150-1

5 kommentarer:

Boklusen sa...

Jag har läst om den här boken och tycker att den verkar småkul. Jag har reserverat den på biblan och hoppas att jag får den snart!

Lotta sa...

Grattis på födelsedagen! Det verkar vara en mysig bok. Elin Ek kommer till vår stad och pratar om boken i höst. Om jag kan ska jag gå och se henne. Hoppas du haft en härlig dag!

Boktokig Eva Boström sa...

Boklusen: Håller tummarna att du snart får den!

Lotta: Tack! Gör det! Hon är duktig på att prata!

Ingrid sa...

Hej. Jag är inte alls lika positiv till boken. Skriver en krönika om den på Dagensbok http://dagensbok.com/2011/09/09/bort-med-tassarna-fran-tanten
Det är kanske en generationsfråga. Jag associerar inte det som står i boken till tant.

Anonym sa...

Jag fyller 65 i år och torde enligt de sociala normerna ha varit tant i många år. Men vad i faderuttan är en tant? Jag vet inte.Vi som var unga på 60-talet är nog för dumma för att förstå att vi är tanter, att vi är ute, att vi inte duger. Märkligt! Alla som får leva blir gamla. Ha Ha!