fredag 4 februari 2011

Speltips: Med andra ord

Jag tycker Med andra ord är ett grymt kul spel. Stressande? Oh, ja... men så kul! Spelet går ut på att man drar brickor med ord. Man ska få kompisen att komma på vilket ord det är utan att man själv säger just det ordet eller ens en del av det ordet. Så det gäller att vara bra på att hitta synonymer för att spelpartnern ska komma på vilket ord som det står på brickan. Dessutom kan det andra spelparet/paren stressa på när de kan genom att tuta med sina tutor.

Jag måste bara berätta att det bästa spelparet som jag spelat emot var min mamma och min lillebror. Så här kunde det låta:

Mamma: Öhh...Gul...
Lillebror: Solen

Mamma: Åhh... vad ska jag säga... Liten kroppsdel på..
Lillebror: Tå

Jag tror aldrig att jag skrattat så mycket. De var helt otroliga! Tala om att läsa varandras tankar. De var helsynkade!!! Och då hade min mamma aldrig spelat spelet förrut och det var nytt för min bror också! Han fick det i julklapp av mig och min man och det var den julen som vi spelade det. Jag kan säga att så lätt var det inte för mig och min man som spelade mot dem. Dessutom började min bror spela någon slags rytmisk melodi på sin tuta för att störa min man och mig. Som sagt... jag tro aldrig jag skrattat så mycket när jag spelat någon gång.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Med andra ord
Konstruktör: Kristina Friström, Martin Sjöbeck, Håkan Sjunnesson
Antal spelare: 4-8
Ålder: Från ca 10 år
Speltid: ca 20 -60 min
Tillverkare: Användbart litet företag
Kategori: Familjespel, Partyspel

10 kommentarer:

BokMamma sa...

Med andra ord har vi också här hemma. Har rätt många spel här hemma då man jobbat som speltillverkare en gång i tiden :)

Boktokig Eva Boström sa...

Men vad kul!! Speltillverkare!!! Varför slutade du med det? (Om man får vara nyfiken?)

Ariel sa...

Mitt absoluta favorit spel! Men vi måste köpa nya brickor för vi börjar kunna dem nu... varken särskilt roligt eller rättvist.

BokMamma sa...

Eller speltillverkare är kanske inte rätt ord, spelpackare. Packade ihop så rätt saker kom i rätt spel. Inte så kul men många spel blev det att man köpte i alla fall :)

Anna sa...

Superkul spel! Men stressande...Det handlar ju om att vara hyfsat verbal fast man har bråttom. Kan leda till tillfällig dyspraxi - jag vet!

Boktokig Eva Boström sa...

Joanna: Ja, verkligen stressande! Ibland står det helt still! Men kul!

Boktokig Eva Boström sa...

Ariel: Jo, det är väl en nackdel om man spelar det ofta... och har bra minne... som tur är har vi lika dåligt minne jag och maken!

Boktokig Eva Boström sa...

Bokmamma: Då hade du bra koll på vilka spel som fanns!

franziengland sa...

Ett av våra favoritspel också! Jättekul! Visste inte att man kunde köpa nya kort som Ariel skriver... bra! Finns ju också med samma idé som ett spel som heter Tabu.

Boktokig Eva Boström sa...

Vad kul att du också gillar det!