lördag 8 januari 2011

Mexican train

Jag lovade ju att berätta om det spelet vi spelade på Nyårsdagen. Det heter Mexican train och är faktiskt ett av de roligaste spelen jag vet. Det är så enkelt, men totalt beroendeframkallande. Ibland är det så att enklast är bäst.

Mexican train är ett dominospel, med lite extra regler. Målet med spelet är att bli av med alla sina dominobrickor. Man lägger ut sina brickor antingen på sin eget tåglinje eller på Mexican Train (som är en tåglinje som alla kan lägga på) eller på andra spelares tåglinjer (om deras linje är öppen och det blir den om de inte kan lägga på sin egen linje). Spelet är slut  när en spelare har spelat ut alla sina dominobrickor. De andra spelarna ska då räkna prickarna på de brickor som de har kvar. Vinnaren är den som har minst antal prickar.

Betyg: 5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Mexican train
Konstruktör:
Antal spelare: 2-8
Ålder: Från 7 år
Speltid: ca 30 min
Tillverkare: Tactic
Kategori: Strategi

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jag gillar gamla Alfabet och Den försvunna diamanten. Ungdomarna hemma spelar just nu Ticket to Ride.

franziengland sa...

Detta har jag ALDRIG hört talas om! SÅ kul att du skrev om det! Normalt gillar jag inte domino, men jag tror att detta är annorlunda och jag ser att det blivit Årets spel någon gång, så det bådar ju gott! Kul!