söndag 18 juli 2010

Sommaren jag blev vacker av Jenny Han

Agghhh... varför läste jag den här boken redan nu. Nu måste jag ju vänta ända till 2011 innan jag får läsa nästa bok i triologin! Men samtidigt, det var verkligen en perfekt bok att sitta och läsa i den gassande solen (Jag läste den i början av veckan då det var så hett. Jag har bara inte hunnit skriva om den förrän nu.).

Boken handlar om Belly som varje år åker med sin bror och sin mamma till mammans väninnas, Susannahs, sommarhus. (Jag vill också ha ett sådant sommarhus och åka dit med en bästa väninna och hennes barn!) Susannah har två söner, Jeremiah och Conrad, som också brukar vara i sommarhuset. Boken handlar om den där första tonårskärleken och osäkerheten och förvirringen. Men den handlar om mer än så och det är nog det som gör att jag tycker så mycket om denna bok. Boken pendlar mellan nutid och dåtid och det är ett bra sätt att få veta mer och mer.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~--~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Sommaren jag blev vacker
Författare: Jenny Han
Antal sidor: 250
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 978-9132-15795-0

4 kommentarer:

Lotta - hyllan sa...

Ja visst var den bra! Jag blev helt såld när jag läste den. Här ser du min recension: http://hyllan.blogg.se/2010/june/sommaren-jag-blev-vacker-jenny-han.html

Längtar också efter nästa del - del två finns redan nu på engelska om du inte kan hålla dig...

Lisa H sa...

Åh, den verkar jättebra om man ska tro alla bokbloggare som läst och skrivit om den. Vill också läsa! Ska göra det, någon gång :)

Elin - Tonårsboken sa...

Den verkar grymt bra! Har läst så mycket om den på bloggar och den har nästan bara fått bra kritik. Måste verkligen läsa den! Om du inte klarar av att vänta kan du kanske läsa tvåan på engelska. Fast ibland är det underbart att vänta på böcker också ;)

Liolej sa...

Ja, det är inte lätt när man måste vänta på nästa bok. Jag känner samma vånda inför att läsa klart Själens osaliga ande eftersom jag misstänker att det kommer ta ett tag innan Audrey Niffeneger släpper en ny bok. Och då är det inte ens en fortsättning jag väntar på!