onsdag 22 april 2009

Flicka möter pojke av Ali Smith

Det här är en underbar bok. Jag hittade den bland nya böcker på biblioteket och den fick följa med hem. Det är Ali Smiths version av Ovidius berättelse om myten om Iphis (flickan som uppfostrades till pojke för att överleva och blev kär i en annan kvinna).

Boken har två berättare, två systrar. De arbetar på samma företag. Den ene systern, Anthea, blir plötsligt kär i en annan kvinna. Det är så fantastiskt när hon t ex beskriver när de två kvinnorna har ex med varandra. Hur hennes tankar flyger omkring. :

"Var det där hennes tunga? Var det det man menade när man sa att eld hade tungor. Smälte jag? Var jag guld? Var jag magnesium? Var jag sälta, var hela mitt innanmäte ett stycke hav, var jag inget annat än saltvatten med egen vilja, var jag någon sorts fontän, var jag kraften i vatten genom sten?"

Den andre systern, Imogen, berättar med små tankeparanteser. Det gillar jag också. Måste bara dela med mig ett smakprov:

"(Herregud min syster är ETTT HOMO.)
(Jag är inte illa berörd. Jag är inte illa berörd. Jag är inte illa berörd. Jag är inte illa berörd.)
Jag snörar på mig Aididasträningsbyxorna designade av Stella McCartney. Jag snör Nikeskorna. Jag knäpper dragkedja i Aididasträningsjackan designad av Stella McCartney. Jag går ut genom ytterdörren som om jag vore en (normal) människa som bara går ut genom en (normal) ytterdörr en (normal) försommardag i maj och jag ska ut och löpträna vilket är en sån (normal) grej som (normalt) folk har för sig.
Så. Nu springer jag. Det känns bättre."

Betyg: -5 av 5

Inga kommentarer: